Încă de la Revoluția Industrială, oamenii continuă să creeze noi mașinării, unelte și echipamente pentru fiecare părticică a vieții de zi cu zi. Gama de vehicule utilitare pe o care o folosim în ziua de azi este uriașă. În afară de ATV-uri și alte vehicule pe roți sau șenile, există numeroase mașinării care se încadrează în categoria vehiculelor utilitare.
De la compresoare de aer la mini excavatoare la vehicule 4x4 cu echipament de specialitate, lumea vehiculelor utilitare merită văzută. Unele atașamente mai sunt categorizate drept echipament utilitar, printre acestea se numără motostivuitoarele, sondele, camioanele de curățat străzile, autoutilitarele de dezăpezire și utilajele echipate cu sisteme de împrăștiere pentru sare și nisip. Și autoutilitarele pentru traficul rutier se încadrează în această categorie.
Curând după inventarea camionului, camionul de remorcare a apărut și el. Ernest Holmes Sr. a creat primul astfel de camion în 1916. Afacerea s-a a pornit de acolo și a prosperat timp de aproape 60 de ani, după care Miller Industries a cumpărat acțiunile companiei.
În aceeași perioadă în care camioanele de remorcare au apărut, a apărut și nevoie de camioane utilitare. Mai multe vehicule pe șosea înseamnă mai multe reparații. Primul astfel de vehicul utilitar a a fost fabricat de Dogde și Ford, acest vehicul folosea un șasiu de camion Model T modificat de compania Martin Parry, care ulterior a fuzionat cu GM. O nouă serie de camioane Ford a fost lansată spre finele anilor ‘30, aceste camioane aveau caroserii fabricate de Budd Manufacturing. Noi design-uri și tehnologii au apărut în anii‘70. Mai târziu, aluminiul și fibra de sticlă au început să fie folosite pentru a reduce greutatea acestor vehicule.
Motostivuitorul și camioanele cu elevator sunt cele mai folosite vehicule utilitare din lume. Primul astfel de vehicul a fost fabricat în anii 1800 însă la acea vreme era mai degrabă un scripete decât un stivuitor. Zeci de ani mai târziu, stivuitoarele au fost îmbunătățite și au fost echipate și pentru alte funcții. După ce primul utilaj a fost fabricat în 1887, a durat doar câteva decenii până ca primul model din metal să fie fabricat, pe lânga asta, noul model era și mai ușor de manevrat. Motostivuitoarele au început să folosească sisteme electrice după perioada Primului Război Mondial. Utilajul Willamette Utility Carrier a fost lansat în 1915, iar în 1917, compania Clark Company a lansat Tructractor-ul. Curând după aceea, sisteme hidraulice au început să se fabrice. În 1930, Hyster a lansat modele de top echipate cu tehnologii de ultimă oră. Anii ‘50 au fost perioada în care stivuitoarele și-au mărit dimensiunile și au avut mai multe măsuri de protecție implementate. Design-nul stivuitoarelor a continuat să fie îmbunătăți, în zilele noastre, motostivuitoarele sunt vehicule cu emisii reduse ce pot acționa folosind benzina, motorina, electricitatea, gaze naturale sau propan.
Plugul de zăpadă există încă din secolul XIX. La acea dată, plugul era un dispozitiv legat la o caruță și era folosit începând cu anii 1860. Mai târziu, acest dispozitiv era tras de cai. După ce Caterpillar a început să fabrice tractoare, orașele mari din SUA au început să folosească în anul 1913 tractoare dotate cu pluguri de zăpadă începând. Curând, aceste utilaje au evoluat, iar după decenii, frezele de zăpadă avea să fie inventat. Dispozitivul de împrăștiere a sării a fost inventat în 1960 și treptat a devenit tot mai eficient. În ziua de azi, utilajele de dezăpezire folosesc și plugul de zăpadă și dispozitivul de împrăștiere a sării.
Vehiculele de curățare a străzilor au fost inventate în perioada de glorie maximă a Revoluției Industriale. Un englez pe nume Joseph Whitworth a proiectat primul măturător mecanic în 1840. Charles Brooks și mulți alții au proiectat și ei astfel de dispozitive însă toate acestea erau montate pe trăsuri trase de cai. În 1868, un curățător cu aburi a fost fabricat în SUA – acesta a fost proiectat pentru întreținerea căilor ferate. În 1911, compania Elgin Sweeper Company a fost înființată. Această companie a fabricat curățătoare stradale care colectau mizeriile, acestea s-au dovedit a fi foarte rentabile. Vehiculele de curățare a străzilor au continuat să fie îmbunătățite în perioada anilor 1970, drept urmare acestea au devenit mult mai eficience și mai ecologice. Curățătoarele moderne pot strânge chiar și cele mai minuscule particule, reducând norul de praf care apare în mod normal.
Primul camion de gunoi din istorie a fost o basculă cu motor cu aburi și a fost lansat de compania Thornycroft Steam Wagon and Carriage Company în 1897. În anii 1920, aceste camioane aveau cortine la capăt și au devenit foarte populare în întreaga lume. Primul mecanism de ridicare montat pe un astfel de camion a fost montat în 1929. George Dempster a înființat compania Demster-Dumsterin în 1937 de unde a luat naștere termenul de „dumpster”. Încărcătorul cu cupă frontală a fost lansat în 1955, urmat apoi de camionul cu graifer în 1970 de Petersen. Încărcătorul lateral a apărut curând după aceea.
Vehiculele de teren accidentat (ATV-urile și ulterior UTV-urile) există încă de prin anii ‘60. Jigerul este un vehicul amfibiu conceput pentru scopuri militare. A avut un succes atât de mare încât producători precum Sperry-Rand și Honda și-au creat propriile modele. Primul ATV propriu-zis a fost Suzuki LT125, urmat apoi de honda TRX200 în 1984. Transmisiile CVT au apărut tot în aceeași perioadă. Majoritatea modelelor aveau tracțiune integrală. Primul UTV (vehicul utilitar) a fost fabricat de Artic Cât – Prowler-ul din 2006. UTV-urile sunt extrem de versatile și sunt folosite în numeroase industrii și domenii și chiar în scopuri de agrement.