Omenirea are o lungă istorie în domeniul construcțiilor și a îngineriei. Epoca de piatră a fost perioada în care primele unlte primitive au început să se folosească. Aceste unelte au fost folosit pentru a îndeplini sarcini simple precum tăierea, cioplirea, zdrobirea. Odată cu trecerea Epocii cuprului și Epocii bronzului a apărut roata care a deschis calea invențiilor mult mai complexe. Uneltele au început să fie mult mai precise și mai rezistente, fierul a fost folosit preponderent în Epoca de fier iar noile unelte din fier au ușurat munca forestieră. Se teoretizează că egiptenii au folosit pentru prima dată.
Când vine vorba de echipamente grele pentru construcții, putem spune liniștit că romanii au fost primii care au folosit astfel de echipamente. Popoarele Greciei antice și ale Imperiului roman s-au remarcat prin folosirea morilor de apă și a macaralelor din lemn. Aceste dispozitive, precum și sondele, au fost folosite în întreaga lume abia începând cu secolul XV. Cu toate acestea, primele utilaje pentru construcții propriu-zise au început să se folosească abia în secolul XVIII. Unul dintre pionierii din industrie, Marc Isambard Brunel, a patentat design-ul tunelierei în 1818.
Abia la sfârșitul secolului XIX au apărut primele versiuni ale utilajelor pe care le folosim în ziua de azi, până la acea dată se foloseau animale pentru a acționa aceste dispozitive. Există arhive ce confirmă că în 1796 britanicii foloseau drage cu aburi. Motorul cu aburi a revoluționat toate industriile și mecanismele din lume, utilajele agricole au fost primele care au beneficiat de această nouă invenție. După acestea, următoarele care au beneficiat au fost tractoarele, acestea au fost modificate și îmbunătățite, în cele din urma a luat naștere tăvălugul cu aburi. Odată ce motoarele pe benzină și motorină au început să fie folosite de toată lumea, acestea au fost opțiunea aleasă pentru utilajele pentru construcții în defavoarea motoarele pe etanol și kerosen. America a fost cea mai mare piață de desfășurare pentru astfel de utilaje.
William Otis a creat primul exacavator cu tracțiune proprie în 1835. Sistemele hidraulice erau din ce în ce mai folosite în această peroadă, drept urmare, tot atunci a apărut și motostivuitorul fabricat de compania Holt Manufacturing Company (cunoscută astăzi drept Caterpillar) – Holt fabrica tractoarele pe șenile cu motor pe benzină care au fost sursa de inspirație pentru vehiculele militare din acea vreme. În ceea ce privește producția în serie, primul utilaj important care a fost produs în serie a fost tractorul Fordson din 1917, urmat apoi de un încărcător frontal. Per total, utilajele agricole au avut un efect major asupra industriei utilajelor pentru construcții.
La începutul secolului XX, primul vehicul comercial a fost lansat pe piață – Lombard Steam Log Hauler. Inginerii și-au dat seamă că folosind șenile aceștia puteau îmbunătăți performanțele utilajelor, drept urmare le-au folosit pe tractoare, buldozere și excavatoare. Buldozerul pe care îl știm noi azi a fost inventat în anii 1920.
La începutul secolului XX, sapa tradițională nu mai era necesară deoarece excavatoarele cu sistem hidraulic existau de câteva decenii și, logic, au fost mult mai eficiente. Săpăturile și manevrarea pământului au fost sarcini mult mai ușoare ca înainte. Macaralele pentru containere au început să fie folosite în anii 1950. După aceea, noi metode de transportare ale utilajelor au fost create deoarece acestea au fost la mare căutare în toată lumea. Tot în aceeași perioadă, Liebherr a creat prima macara cu turn mobil în 1949, o invenție necesară deoarece clădirile erau din ce în ce mai mari.
După terminarea celui de-al doilea Război Mondial, în multe țări se derulau proiecte de construcții în masă iar cererea pentru utilaje grele a fost mai mare ca niciodată. Industria a prosperat deoarece în anii 1960 se construiau drumuri și autostrăzi în întreaga lume.
Echipamentele din ziua de azi
Perioada anilor 1970 și 1980 a fost perioada în care numeroși producători au fuzionat și perioada în care o varietate de reglementări au fost implementate, toate acestea au eficientizat și ecologizat design-ul utilajelor. Închirierea de echipament pentru construcții a devenit o realitate la începutul secolului XXI, iar industria a continuat să prospere. Pe lângă utilajele clasice se foloseau și utilajele electrice.
Într-un secol și jumătate, echipamentele pentru construcții s-au dezvoltat enorm de mult, iar astăzi dispunem de o varietate impresionantă de utilaje. Miniexcavatoarele, excavatoarele cu cabluri electrice, buldozerele, grederele, utilajele pentru montat țevi, cilindri pentru nivelat și zeci de alte tipuri de utilaje au transformat lumea în care trăim azi. Sistemele hidraulice, motorul cu aburi și motorul cu combustie internă sunt invențiile care au redefinit lumea, iar astăzi asistăm în continuare la evoluția echipamentelor pentru construcții.