keyboard_arrow_right Adaugă Ofertă
keyboard_arrow_right Conectare
keyboard_arrow_right Inregistrează-te
keyboard_arrow_right Acasă
keyboard_arrow_right Industrie
keyboard_arrow_right Căutare
keyboard_arrow_right A cumpara
keyboard_arrow_right Vinde
keyboard_arrow_right

Navă

Cum a început umanitatea să navigheze pe mare – o poveste de o sută de secole

 

Navele, care pot fi numite și bărci, se speculează că există de mai bine de 10000 de ani. Totuși, navele pe care le știm noi azi au apărut după multe secole de atunci. Navigatorii, precum egiptenii antici, au început să exploreze o parte mai mare a lumii acum 3000 de ani când navele au evoluat suficient de mult. Ei au construit bărci cu pânze și nave, câteva dintre acestea au ajutat la construcția marilor piramide. Tot în aceeași perioadă au apărut și primele porturi.

La construcția acestor nave s-au folosit lemn și alte materiale găsite în natură. Aceste nave aveau dimensiuni și tehnici ce construcție diferită însă abia în jurul anilor 1300 î.Hr. au apărut primele nave cu carenă.

 

Primii navigatori

Deoarece navigația a devenit foarte importantă datorită grecilor fenicienilor, navele au evoluat la rândul lor deoarece au for nevoite să navigheze pe întinderi mari de apă, mai exact, Marea Mediterană. Tot în aceași perioadă, chinezi aveau propriile lor versiuni de nave care aveau compartimente pentru a preveni scufundarea și rame de ghidaj.

 

Navele imense care puteau transporta o mie de oameni și câteva tone de marfă au apărut în primul secol d.Hr. Asiaticii și grecii au creat nave care avea până la 7 catarge. Porturi pentru comerț au fost înființate pentru a facilita comerțul internațional, acestea fiind la baza porturilor pe care le știm noi azi.

În următoarele secole, mulțe țări din jurul lumii au început să folosească flote navale. Busola avea să fie inventată abia în secolul XIII, până atunci, navigatorii se ghidau folosind stelele și constelațiile.

Putem spune că navigația maritimă a fost destul de primitivă înainte de Renaștere, însă diferite civilizații au reușit să își creeze flote navale. De fapt, multe țări se bazau pe activitățile maritime. Printre aceștia se numără vikingii și bizantinii.

 

 

Noile tipuri de nave

Vasele tipice secolului XIV erau vasele de tip carrack și knarr. Caravela avea să apară un secol mai târziu în Portugalia. Sabordurile de furtună și teuga aveau să devină accesorii standard ale navelor abia în secolul XV și au devenit tipice pentru galeoane în secolul XVI.

 

Eruopenii și asiaticii au fost cam egali la capitolul vaselor navale. Primele cuirasate au fost inventate de japonezi. Curând, primele vase blindate pentru război au fost inventate. Navele comerciale africane și arabe traversau mările și îmbunătățeau relațiile comerciale între țările îndepărtate, treptat au apărut și rutele comerciale.

Cea mai mare flotă navală din secolul XV a fost flota chineză. Între timp, exploratorii portughezi au reușit să înființeze rute navale intercontinentale. Navele au devenit tot mai mari până au reușit să depășească greutatea de 700 de tone.

După descoperirea Americii, multe noi rute comerciale au fost înființate și curând navele traversau Atanticul și Oceanul Indian. Australia și Noua Zeelandă au fost descoperite în mijlocul secolului XVII, James Cook a reușit să traseze o hartă a Polineziei în secolul XVIII. Navele militare au evoluat și ele odată cu navele de pescuit și navele comerciale. Șalupele au început să devină populare și încă sunt folosite în ziua de azi.

Prima navă super armată a fost creată de Flota militară franceză. Această navă avea peste 70 de tunuri și a devenit rapid o parte vitală a apărării europene. Nava de 56 de metri a necesitat tăierea a 3000 de stejari și 40 de kilograme de funie. Odată cu ilegalizării pirateriei și sclaviei la sfârșitul secolului XIX, și mai multe rute navale au fost înființate. Canlele Panama și Suez au fost construite în aceeași perioadă. Revoluția Industrială care a urmat a avut un impact semnificativ asupra design-ului vaselor, acestea au început să fie folosite pentru mai multe activități precum cercetare și combaterea incendiului.

 

În zilele de azi

Secolul XIX a fost o perioadă de spargere a recordurile, unele nave putea traversa Atlanticul în aproximativ trei săptămâni, ceea ce nu putea fi realizat în urmă cu un secol. Navele de pasageri și transport devenau tot mai mari iar tehnologiile folosite erau tot mai sofisticate.

În ziua de azi există peste 35,000 de vase comerciale în întreaga lume. Numărul navelor de război este în jur de 1500, este destul de greu, însă, să estimăm câte nave de pescuit se află în folosință. Se crede că există peste patru milioane de astfel de nave în întreaga lume. Un lucru interesant este faptul că există peste 30 de milioane de pescari în întreaga lume.

Tipurile de nave variață de la nave folosite de marină la vase de apă dulce și nave de specialitate. Tipurile de nave folosite în ziua de azi include ambarcațiuni de mare viteză, vase de aprovizionare, vaze de transport marfă, vase de transport vehicule, feriboturi și nave de croazieră, iahturi precum și nave de specialitate, precum cele de cercetare și vasele de monitorizare a vremii, spărgătoarele de ghiață și navele de război.