keyboard_arrow_right Adaugă Ofertă
keyboard_arrow_right Conectare
keyboard_arrow_right Inregistrează-te
keyboard_arrow_right Acasă
keyboard_arrow_right Industrie
keyboard_arrow_right Căutare
keyboard_arrow_right Vinde

Forestiere

O priviere de ansamblu asupra istoriei echipamentelor forestiere

Instrumentele și utilajele forestiere s-au schimbat mult de la vremea toporului și târnăcopului. Mecanizarea acestui sector a început spre finele secolului XIX. Troliul cu aburi a fost inventat în 1881 de Dolbeer and Carson Lumber Company – John Dolbeer este inventatorul oficial al acestui troliu. Odată cu inventarea și răspândirea motorului cu combustie internă, troliul cu aburi a fost scos din uz. Camioanele și utilajele forestiere au apărut mult mai târziu după aceea. Cu toate acestea, troliile cu aburi au fost de mare ajutor operând numeroase alte echipamente, precum macarale, sonde, benzi rulante și platforme elevatoare.

La început, echipamentele forestiere se limitau la fierăstraie cu două mânere, iar buștenii erau trași cu sania sau erau lăsați la vale.

 

Primii pași

Troliile de corhănit au fost inventate special pentru mutarea butucilor. În esență, aceste trolii erau de fapt stâlpi înfipți în zig-zag dealungul traseelor. Troliul cu aburi, menționat adineaori, ușura enorm această sarcină deoarece buștenii puteau fi trași cu cablul.

La finele secolului XIX, arborii încă erau retezați folosind fierăstraie manuale sau cu lanț, iar morile de cherestea foloseau benzi cu circular. Saniile trase de cai au fost folosite până la începutul secolului XX când acestea au fost înlocuite treptat de camioane și vehicule cu motor. Buștenii trebuiau transportați până la un râu sau până la o cale ferată înainte ca acestea să ajungă la moară.

Primul camion cu remorcă a fost scos pe piață în anii 1920 dar a mai trecut încă un deceniu până să se inventeze și să se popularizeze camioanele de cherestea. Compania Peterbilt a fost fondată în 1939 de către T.A. Peterman, care ulterior a achiziționat alte companii precum Fageol și Waukesha, a cărui experiență în domeniu încă îi permite să fabrice camioane de cherestea care impus standardele în industrie.

 

 

Încărcătorul de cherestea

 

 

Încărcătorul de cherestea a devenit popular prima dată în Finlanda și Suedia, dar chiar înainte de acestea compania americană The Mammoth Tree Shears a creat un utilaj cu șenile capabil să taie arbori cu trunchi de până la 30 de inci în diametru, însă nu a fost nici pe departe un încărcător de cherestea. Primul design, care a rămas în mare parte neschimbat de atunci, a apărut la începutul anilor 70 – un utilaj fabricat de Sakari Pinomaki sub marca PIKA. Primul model de încărcător cu o singură ghiară a fost lansat în Suedia, în anii 80, de compania SP Maskiner. Aceste utilaje au fost soluția ideală pentru achivitățile forestiere de pe plantații.

 

Pentru o perioadă lungă de timp, arborii din apropierea canalelor navigabile au fost primii care au fost tăiați, curând însă, nevoia pentru o cale de transport a fost o problemă tot mai mare. Înainte de inventarea motoarelor cu combustie internă, soluția pentru această problemă au fost saniile trase de animale. După ce a apus vremea troliilor cu aburi, a venit vremea camioanelor de cherestea.


S.U.A s-a numărat printre primele țări în care aceste camioane au fost folosite. După încheierea Primului Război Mondial, numeroase camioane militare au fost transformate în camioane de cherestea.

Treptat, camioanele au evoluat, până în anii 1930 motoarele acestor camioane se schimbaseră radical. O foarte importantă dezvoltare a fost utilizarea anvelopelor pneumatice. Tot în jurul acestei perioade, camioanele au devenit la fel de importante ca trenurile pentru industria forestieră. Al Doilea Război Mondial a fost și el crucial pentru dezvoltarea design-ului camioanelor.

 

 

Evoluția troliului de corhănit

Aceste trolii erau și ele trase de animale la început. Totul s-a schimbat în anii 1920 când mașinăriile pe benzină au început să înlocuiască treptat forța animală ducând la primele utilaje pe șenile. Aceste utilaje erau echipate cu un trolii ce le permitea să tragă mult mai ușor buștenii. Tot în acest timp se foloseau și remorci mici poreclite ‘bummere’. Forwarderul a fost inventat ulterior ca o soluție mai practică, în principal pentru că putea și căra buștenii.

Evident, primul concept pentru troliul de corhănit folosea un motor cu aburi. Erau mai eficiente decât troliile cu aburi dar în general îndeplineau aceeași funcție. Unul dintre primele astfel de utilaje care chiar putea fi numit ca atare a fost Clyde Skidder fabricat la începutul anilor 1920.

În ciuda evoluției echipamentelor forestiere, utilizarea aceost utilaje era periculoasă. Unii producători au combinat troliul de corhănit cu încărcătorul, iar cablurile acestor încărcătoare traversau distanțe de chiar și cinci mile în zone aparte din Noua Zeelandă.

 

Echipamentele folosite în ziua de azi

Mărci precum John Deere, Komatsu, Caterpillar și Ponsse au decenii de experiență în fabricarea echipamentelor forestiere. Utilajele folosite în ziua de azi sunt mult mai avansate. Acestea folosesc tehnologii de ultimă oră și sunt mult mult mai sigure și mai eficiente decât în primele decenii ale secolului XX.

Spre exemplu, încărcătoarele de cherestea sunt construite pe mai multe șasiuri precum cele ale excavatoarelor pe șenile sau pe roți, și sunt echipate cu motoare diesel. Majoritatea utilajelor moderne folosesc cabine – un spațiu protejat și confortabil pentru operator. Printre utilajele forestiere esențiale folosite în ziua de azi puteți găsi despicatoare de lemn – utilaje folosite pentru colectarea buștenilor, precum și troliile menționate mai sus care trasportă buștenii din pădure. Încărcătoarele sunt utilajele care urmează – acestea colectează și încarcă camioanele de cherestea. Câteva din celelalte utilaje sunt forwarderele, sfredele, mulcerele și frezele forestiere.