Stivuitoare există decând lumea deoarece omenirea mereau a avut nevoia de a transporta materiale și bunuri din locul de origine într-un loc unde acestea aveau să fie folosite pentru un anumit scop. Această simplă îndeletnicire a necesitat numeroase moduri de a colecta, încărca, procesa, transporta și distribui materialele. La început, materialele erau transportate într-un mod rudimentar, de obicei bucată cu bucată.
Părintele ingineriei industriale
Părintele ingineriei industriale – Frederick Taylor, și-a îndreptat și el atenția spre transportul de materiale. Fiind o parte importantă a lanțutului de aprovizionare, metodele de transportare și încărcare trebuiau să se îmbunătățească. Curând, motostivuitorul a fost inventat. Prima serie de stivuitoare a fost lansată în 1915 și a devenit rapid o inovație importantă. A fost cel mai eficient utilaje pentru manevrarea în depozit a materialelor, precum baxurile, deoarece le putea manevra cu ușurință indiferent de greutate. Drept urmare, bunurile materiale puteau fi transportate mult mai repede. Curând după aceea, stivuitoarele puteau ridica paleții foarte sus și ulterior au fost inventate rafturile pentru paleți.
Rafturile verticale pentru paleți au fost create la finele anilor 1920. Această invenție a permis depozitelor să se înalțe și să nu se mai întindă pe sufrațete imense.
Anii 40-50 ai secolului XX au fost perioade în care scopul a fost găsirea unor soluții eficiente pentru a îmbunătăți procedeele de transport a materialelor. Mecanizarea, mai exact motostivuitoarele de paleți, a fost răspunsul. Oamenii au început să folosească termenul de „sarcină unitară”, asta a însemnat că paleții urmau să optimizeze spațiul utilizat într-un depozit. Conceptul a fost folosit cu precădere în anii 1950 când a devenit parte componentă a containerelor intermodale, această inovație a permis încărcarea marfei secvențial pe camioane, trenuri și vase. Cu toate acestea, intervenția directă a omului este adesea necesară, muncitorii sunt nevoiți să descarce, împagheteze și să ridice bunurile manual. Există metode ajutătoare pentru aceste operațiuni, precum echipamentele de poziționare (elevatoare, platforme turnesol, balansiere, harnașamente, etc.). În ziua de azi, există o varietate de utilaje semi-autonome și dispozitive pentru transportul de materiale.
Tipuri de echipamente
Când ne gândimg la echipamente de transport marfă, trebuie să includem și cărucioarele de transport și roabele în această categorie. Tot în această categorie de află și macaralele, camioanele industriale, stivuitoarele, remorcherele electrice și multe alte utilaje similare deoarece acestea sunt singurele capabile să manevreze, transporte și depoziteze încărcături mari. Și remorcile sunt o parte importantă a acestor operațiuni. O altă parte importantă este reprezentată de palanurile electrice și numeroasele tipuri de benzi rulante care pot fi acționate fie mecanic fie prin sisteme ce utilizează forța gravitațională.
Benzile rulante sunt o parte foarte importantă a transportului de marcă, acestea există de multă timp. Prima versiune, primitivă de alt fel, a fost creată în 1795 și a fost doar o simplă bandă care traversa o platformă de lemn. Design-ul nu s-a schimbat mult timp de un secol, însă la începutul secolului XX, inginerii au reușit să aducă îmbunătățiri majore la acest design. Curând după aceea, industria automobilelor a adoptat banda rulantă și drept urmare, productivitatea a crescut considerabil. Henry Ford a fost cel care a adoptat pentru prima dată această tehnologie, iar fabricile sale aveau o productivitate extrem de mare la acea vreme. Benzile rulante au fost folosite și în activități miniere, iar după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial noi materiale au început să apară. Benzile rulante au devenit mult mai sigure în anii 1950. În 1980, benzile rulante aveau cilindri rotativi interni, motoare și sistem de tragere.
Macaralele sunt cele mai utile utilaje grele când vine vorba de transportul de materiale. În funcție de locație și tipul de materiale manevrat, macaralele pot fi fie verticale fie orizontale. Ele măresc flexibilitatea manevrării de materiale, spre deosebire de benzile rulante. Se știe de existența macaralelor încă de pe vremea Imperiului roman, prima macara modernă a apărut la începutul Revoluției industriale și a fost creată de William Armstrong. Macaralele pot fi fixe, mobile sau montate pe camion.
Camioanele industriale sunt și ele foarte importante pentru operațiunile de acest tip. Există bascule și camioane cu elevator și, în funcție de sarcină, vehicule ghidate prin telecomandă, acestea sunt tehnologii de ultimă oră.
Roboții industriali nu sunt numai esențiali pentru fabricarea de bunuri ci și pentru transportul de materiale. Bill Taylor a inventat primul astfel de robot în 1937. Primul brevet pentru robotică a fost câștigat de George Devol și de compania sa Unimation în 1961. În cele din urmă, companii precum KUKA și ABB au apărut pe piață în anii 1970. Faverges SCA a achiziționat Unimation în 1988 și divizia pentru robotică Bosch în 2004.
Manevrarea încărcăturilor mari necesită utilaje speciale precum benzi rulante, deviatoare, podele mobile, platforme mobile, elevatoare cu bene, camioane și autobasculante de tren printre altele. Pe lângă compartimentizarea în paleți și containere, mavrevrarea încărcăturilor mari este un domeniu extrem de important pentru operațiunile din numeroase industrii.